Jeroen Wuyts Theatertechniek JWTT
Nu op tour
Ik zal u eerst voor mij proberen winnen, door u het gevoel te geven dat ik één van u ben. Vervolgens zal ik u om stilte verzoeken, en u overtuigen van de ernst van de zaak. Ik zal mijn eigen gelijk bewijzen, en argumenten van eventuele tegenpartijen ontzenuwen. Ik zal mij daarbij gevoelig tonen voor de meningen die ik van uzelf vermoed. Inmiddels zal u mij toestaan enige emoties op te wekken, en zo nodig in te spelen op uw gekende angsten.U zal mij niet vergeten. Valentijn Dhaenens brengt in DegrotemonD een ode aan 2500 jaar redevoeren. Met fragmenten uit bekende en minder bekende toespraken, toont hij dat de truken van de retoricafoor nauwelijks zijn veranderd. De preek, de oorlogsverklaring, het vaarwel, het eindpleidooi, de overwinningspeech, de grafrede…  Wie zijn woorden goed kiest, kan van het zwakste argument het sterkste maken. De absolute waarheid bestaat niet. Ze is een mooie leugen voor hem die de wereldmacht ambieert, of de hand van zijn geliefde begeert. BigmoutH Valentijn Dhaenens returns to his praised performance DegrotemonD, now played in several languages and titled Bigmouth. Dhaenens collected fragments from well-known and less known speeches of Martin Luther King, G.W. Bush and Osama Bin Laden, and turned them into an impressive monologue, showing that the tricks of rhetoric never really changed. All speeches are English spoken or subtitled in English. Direction & Performance: Valentijn Dhaenens Light & Sound Design: Jeroen Wuyts Costume Design: Barbara De Laere Production: SKaGeN in coproduction with STUK & De Tijd With the support of the Flemish authorities.
DegrotemonD
DegrotemonD - SKaGeN
In DegrotemonD kwamen toespraken van leiders over heel de wereld doorheen de geschiedenis aan bod. Veelal poogden zij massa’s tot opstand of oorlog te bewegen om vervolgens de gesneuvelden te prijzen en hun achtergebleven familie te troosten met zalvende woorden. In DeKleineOorloG wordt de focus verlegd naar de gevolgen van al die opzwepende teksten op zij die de daad bij het woord moeten voegen en zij die moeten leven in de kielzog van de mens als oorlogvoerend wezen. Er wordt genoeg geschreven en verteld over de heroïsche kant van de oorlog. DeKleineOorloG gaat over de andere kant. ‘Je bent zo verdoofd dat je rustig ten strijde trekt, zonder tranen en zonder angst, en toch weten we allemaal dat we onderweg zijn naar een onvervalste hel. Maar in een strak uniform klopt je hart niet zoals het wil. Je bent jezelf niet, je bent nauwelijks nog een mens, ten hoogste een goed functionerende automaat die alles zonder veel nadenken doet.’ (Kresten Andresen, soldaat in het Duitse leger, Deen, 23 jaar) SmallWaR SmallWaR picks up where BigMoutH left off. BigMoutH offered a platform to leaders through history and from across the world, people who invariably spurred masses on to war: praising the fallen, and smooth-talking to their families and loved ones. SmallWaR shifts the focus from statesmen and commanders to the small fry and the effects of stirring words. Once again all alone on stage, Dhaenens now tells the tragic fate of those who fell victim, those who have to act upon those words, who are forced to live in the wake of man as a belligerent creature. The noble, heroic, exalted side of war gets ample coverage. SmallWaR investigates the reverse side of the medal, the clash between underlings and the massive structures crushing them. You’re so numb that you go into battle quite serenely, without tears and without fear, yet we know full well that we are en route to sheer hell. In full uniform, however, your heart does not beat the way it wants. You’re not yourself, you are barely a human being, at most a well-oiled automaton that performs without really thinking. My God, I do wish we could be human beings again!” (Kresten Andresen, private in the German Army, Dane, 23 years old) The First World War was the mother of all modern wars. It was the first time that killing had been industrialised. Modern warfare took shape back then and has barely changed since. While set in a 1914-field hospital, fragments and splinters from several other wars throughout history pass by reflecting on the universal man and his innate warring side. Through an ingenious video projection all characters get evoked by 1 actor leaving the Nurse and sufferer as one, the living and the dead: almost interchangeable. High and low up the ladder: an arbitrary hierarchy. After this war, there will be many other wars, and in the intervals there will be peace. So it will alternate for many generations. By examining the things cast up in the backwash, we can gauge the progress of humanity. When clean little lives, when clean little souls boil up in the backwash, they will consolidate, after the final war, into a peace that shall endure. But not till then.” (Ellen Newbold La Motte, nurse in a French field hospital, American, 1915) Direction & Performance: Valentijn Dhaenens Light & Sound Design: Jeroen Wuyts Costume Design: Barbara De Laere Production Manager: Inge Lauwers General Manager: Saskia Liénard Production: SKaGeN and Richard Jordan Productions, Theatre Royal Plymouth in co-production with STUK, deSingel, De Tijd, Big in Belgium. With
DeKleineOorloG
DKO foto Inge Lauwers Home Nu op tour Recente projecten Upcoming Archief Agenda Contact
Are we not drawn onward to new erA
‘Het leven moet voorwaarts geleefd worden, maar kan alleen achterwaarts begrepen worden’ — Kierkegaard Net als de titel, is deze voorstelling een palindroom. Je kan ze van voor naar achter en van achter naar voor bekijken. Want sommige mensen geloven in onze vooruitgang, terwijl anderen net het omgekeerde geloven. Sommigen zeggen dat de wereld naar de kloten gaat, anderen vinden hen doemdenkers. Wie er ook gelijk heeft, in onze onophoudelijke vooruitgang, hebben we de wereld waarin we leven voorgoed veranderd. Zijn onze acties onomkeerbaar of kunnen we ze nog ongedaan maken? Deze voorstelling toont een visuele metafoor voor dit cruciale moment in onze toekomstige geschiedenis. Het volgt de mensheid op weg naar zijn ondergang of redding. De performance bevat een live uitvoering William Basinski’s ‘Disintegration Loops’. Gebracht door Spectra Ensemble, in samenwerking met de componist. Ontroerend Goed in coproductie met Spectra, Kunstencentrum Vooruit Gent, Theatre Royal Plymouth, Adelaide Festival & Richard Jordan Productions Ltd. Regie: Alexander Devriendt Cast: Angelo Tijssens, Charlotte De Bruyne, Jonas Vermeulen, Karolien De Bleser, Maria Dafneros, Vincent Dunoyer Dramaturgie: Jan Martens Scenografie: Philip Aguirre Licht, video & geluid: Jeroen Wuyts & Babette Poncelet
Nu op tour
Ik zal u eerst voor mij proberen winnen, door u het gevoel te geven dat ik één van u ben. Vervolgens zal ik u om stilte verzoeken, en u overtuigen van de ernst van de zaak. Ik zal mijn eigen gelijk bewijzen, en argumenten van eventuele tegenpartijen ontzenuwen. Ik zal mij daarbij gevoelig tonen voor de meningen die ik van uzelf vermoed. Inmiddels zal u mij toestaan enige emoties op te wekken, en zo nodig in te spelen op uw gekende angsten.U zal mij niet vergeten. Valentijn Dhaenens brengt in DegrotemonD een ode aan 2500 jaar redevoeren. Met fragmenten uit bekende en minder bekende toespraken, toont hij dat de truken van de retoricafoor nauwelijks zijn veranderd. De preek, de oorlogsverklaring, het vaarwel, het eindpleidooi, de overwinningspeech, de grafrede…  Wie zijn woorden goed kiest, kan van het zwakste argument het sterkste maken. De absolute waarheid bestaat niet. Ze is een mooie leugen voor hem die de wereldmacht ambieert, of de hand van zijn geliefde begeert. BigmoutH Valentijn Dhaenens returns to his praised performance DegrotemonD, now played in several languages and titled Bigmouth. Dhaenens collected fragments from well-known and less known speeches of Martin Luther King, G.W. Bush and Osama Bin Laden, and turned them into an impressive monologue, showing that the tricks of rhetoric never really changed. All speeches are English spoken or subtitled in English. Direction & Performance: Valentijn Dhaenens Light & Sound Design: Jeroen Wuyts Costume Design: Barbara De Laere Production: SKaGeN in coproduction with STUK & De Tijd With the support of the Flemish authorities.
DegrotemonD
DegrotemonD - SKaGeN
In DegrotemonD kwamen toespraken van leiders over heel de wereld doorheen de geschiedenis aan bod. Veelal poogden zij massa’s tot opstand of oorlog te bewegen om vervolgens de gesneuvelden te prijzen en hun achtergebleven familie te troosten met zalvende woorden. In DeKleineOorloG wordt de focus verlegd naar de gevolgen van al die opzwepende teksten op zij die de daad bij het woord moeten voegen en zij die moeten leven in de kielzog van de mens als oorlogvoerend wezen. Er wordt genoeg geschreven en verteld over de heroïsche kant van de oorlog. DeKleineOorloG gaat over de andere kant. ‘Je bent zo verdoofd dat je rustig ten strijde trekt, zonder tranen en zonder angst, en toch weten we allemaal dat we onderweg zijn naar een onvervalste hel. Maar in een strak uniform klopt je hart niet zoals het wil. Je bent jezelf niet, je bent nauwelijks nog een mens, ten hoogste een goed functionerende automaat die alles zonder veel nadenken doet.’ (Kresten Andresen, soldaat in het Duitse leger, Deen, 23 jaar) SmallWaR SmallWaR picks up where BigMoutH left off. BigMoutH offered a platform to leaders through history and from across the world, people who invariably spurred masses on to war: praising the fallen, and smooth-talking to their families and loved ones. SmallWaR shifts the focus from statesmen and commanders to the small fry and the effects of stirring words. Once again all alone on stage, Dhaenens now tells the tragic fate of those who fell victim, those who have to act upon those words, who are forced to live in the wake of man as a belligerent creature. The noble, heroic, exalted side of war gets ample coverage. SmallWaR investigates the reverse side of the medal, the clash between underlings and the massive structures crushing them. You’re so numb that you go into battle quite serenely, without tears and without fear, yet we know full well that we are en route to sheer hell. In full uniform, however, your heart does not beat the way it wants. You’re not yourself, you are barely a human being, at most a well-oiled automaton that performs without really thinking. My God, I do wish we could be human beings again!” (Kresten Andresen, private in the German Army, Dane, 23 years old) The First World War was the mother of all modern wars. It was the first time that killing had been industrialised. Modern warfare took shape back then and has barely changed since. While set in a 1914-field hospital, fragments and splinters from several other wars throughout history pass by reflecting on the universal man and his innate warring side. Through an ingenious video projection all characters get evoked by 1 actor leaving the Nurse and sufferer as one, the living and the dead: almost interchangeable. High and low up the ladder: an arbitrary hierarchy. After this war, there will be many other wars, and in the intervals there will be peace. So it will alternate for many generations. By examining the things cast up in the backwash, we can gauge the progress of humanity. When clean little lives, when clean little souls boil up in the backwash, they will consolidate, after the final war, into a peace that shall endure. But not till then.” (Ellen Newbold La Motte, nurse in a French field hospital, American, 1915) Direction & Performance: Valentijn Dhaenens Light & Sound Design: Jeroen Wuyts Costume Design: Barbara De Laere Production Manager: Inge Lauwers General Manager: Saskia Liénard Production: SKaGeN and Richard Jordan Productions, Theatre Royal Plymouth in co-production with STUK, deSingel, De Tijd, Big in Belgium. With
DeKleineOorloG
DKO foto Inge Lauwers JWTT -  Jeroen Wuyts Theatertechniek Menu Menu
Are we not drawn onward to new erA
‘Het leven moet voorwaarts geleefd worden, maar kan alleen achterwaarts begrepen worden’ — Kierkegaard Net als de titel, is deze voorstelling een palindroom. Je kan ze van voor naar achter en van achter naar voor bekijken. Want sommige mensen geloven in onze vooruitgang, terwijl anderen net het omgekeerde geloven. Sommigen zeggen dat de wereld naar de kloten gaat, anderen vinden hen doemdenkers. Wie er ook gelijk heeft, in onze onophoudelijke vooruitgang, hebben we de wereld waarin we leven voorgoed veranderd. Zijn onze acties onomkeerbaar of kunnen we ze nog ongedaan maken? Deze voorstelling toont een visuele metafoor voor dit cruciale moment in onze toekomstige geschiedenis. Het volgt de mensheid op weg naar zijn ondergang of redding. De performance bevat een live uitvoering William Basinski’s ‘Disintegration Loops’. Gebracht door Spectra Ensemble, in samenwerking met de componist. Ontroerend Goed in coproductie met Spectra, Kunstencentrum Vooruit Gent, Theatre Royal Plymouth, Adelaide Festival & Richard Jordan Productions Ltd.
Regie: Alexander Devriendt Cast: Angelo Tijssens Charlotte De Bruyne Jonas Vermeulen Karolien De Bleser Maria Dafneros Vincent Dunoyer Dramaturgie: Jan Martens Scenografie: Philip Aguirre Licht, video & geluid: Jeroen Wuyts & Babette Poncelet