Nu op tour
Ik zal u eerst voor mij proberen winnen, door u het gevoel te geven dat ik één van u ben.
Vervolgens zal ik u om stilte verzoeken, en u overtuigen van de ernst van de zaak. Ik zal mijn
eigen gelijk bewijzen, en argumenten van eventuele tegenpartijen ontzenuwen. Ik zal mij
daarbij gevoelig tonen voor de meningen die ik van uzelf vermoed. Inmiddels zal u mij toestaan
enige emoties op te wekken, en zo nodig in te spelen op uw gekende angsten.U zal mij niet
vergeten.
Valentijn Dhaenens brengt in DegrotemonD een ode aan 2500 jaar redevoeren. Met fragmenten
uit bekende en minder bekende toespraken, toont hij dat de truken van de retoricafoor
nauwelijks zijn veranderd. De preek, de oorlogsverklaring, het vaarwel, het eindpleidooi, de
overwinningspeech, de grafrede… Wie zijn woorden goed kiest, kan van het zwakste argument
het sterkste maken. De absolute waarheid bestaat niet. Ze is een mooie leugen voor hem die de
wereldmacht ambieert, of de hand van zijn geliefde begeert.
BigmoutH
Valentijn Dhaenens returns to his praised performance DegrotemonD, now played in several
languages and titled Bigmouth. Dhaenens collected fragments from well-known and less known
speeches of Martin Luther King, G.W. Bush and Osama Bin Laden, and turned them into an
impressive monologue, showing that the tricks of rhetoric never really changed.
All speeches are English spoken or subtitled in English.
Direction & Performance: Valentijn Dhaenens
Light & Sound Design: Jeroen Wuyts
Costume Design: Barbara De Laere
Production: SKaGeN in coproduction with STUK & De Tijd
With the support of the Flemish authorities.
DegrotemonD
In DegrotemonD kwamen toespraken van leiders over heel de wereld doorheen de geschiedenis
aan bod. Veelal poogden zij massa’s tot opstand of oorlog te bewegen om vervolgens de
gesneuvelden te prijzen en hun achtergebleven familie te troosten met zalvende woorden.
In DeKleineOorloG wordt de focus verlegd naar de gevolgen van al die opzwepende teksten op
zij die de daad bij het woord moeten voegen en zij die moeten leven in de kielzog van de mens
als oorlogvoerend wezen. Er wordt genoeg geschreven en verteld over de heroïsche kant van de
oorlog. DeKleineOorloG gaat over de andere kant.
‘Je bent zo verdoofd dat je rustig ten strijde trekt, zonder tranen en zonder angst, en toch
weten we allemaal dat we onderweg zijn naar een onvervalste hel. Maar in een strak uniform
klopt je hart niet zoals het wil. Je bent jezelf niet, je bent nauwelijks nog een mens, ten
hoogste een goed functionerende automaat die alles zonder veel nadenken doet.’
(Kresten Andresen, soldaat in het Duitse leger, Deen, 23 jaar)
SmallWaR
SmallWaR picks up where BigMoutH left off.
BigMoutH offered a platform to leaders through history and from across the world, people who
invariably spurred masses on to war: praising the fallen, and smooth-talking to their families
and loved ones. SmallWaR shifts the focus from statesmen and commanders to the small fry
and the effects of stirring words. Once again all alone on stage, Dhaenens
now tells the tragic fate of those who fell victim, those who have to act upon those words, who
are forced to live in the wake of man as a belligerent creature. The noble, heroic, exalted side
of war gets ample coverage. SmallWaR investigates the reverse side of the medal, the clash
between underlings and the massive structures crushing them.
“You’re so numb that you go into battle quite serenely, without tears and without fear, yet we
know full well that we are en route to sheer hell. In full uniform, however, your heart does not
beat the way it wants. You’re not yourself, you are barely a human being, at most a well-oiled
automaton that performs without really thinking. My God, I do wish we could
be human beings again!” (Kresten Andresen, private in the German Army, Dane, 23 years old)
The First World War was the mother of all modern wars. It was the first time that killing had
been industrialised. Modern warfare took shape back then and has barely changed since. While
set in a 1914-field hospital, fragments and splinters from several other wars throughout history
pass by reflecting on the universal man and his innate warring side.
Through an ingenious video projection all characters get evoked by 1 actor leaving the Nurse
and sufferer as one, the living and the dead: almost interchangeable. High and low up the
ladder: an arbitrary hierarchy.
“After this war, there will be many other wars, and in the intervals there will be peace. So it will
alternate for many generations. By examining the things cast up in the backwash, we can gauge
the progress of humanity. When clean little lives, when clean little souls boil up in the
backwash, they will consolidate, after the final war, into a peace that shall endure. But not till
then.” (Ellen Newbold La Motte, nurse in a French field hospital, American, 1915)
Direction & Performance: Valentijn Dhaenens
Light & Sound Design: Jeroen Wuyts
Costume Design: Barbara De Laere
Production Manager: Inge Lauwers
General Manager: Saskia Liénard
Production: SKaGeN and Richard Jordan Productions, Theatre Royal Plymouth in co-production
with STUK, deSingel, De Tijd, Big in Belgium. With
DeKleineOorloG
Are we not drawn onward to new erA
‘Het leven moet voorwaarts geleefd worden, maar kan alleen achterwaarts begrepen worden’ —
Kierkegaard
Net als de titel, is deze voorstelling een palindroom. Je kan ze van voor naar achter en van
achter naar voor bekijken. Want sommige mensen geloven in onze vooruitgang, terwijl anderen
net het omgekeerde geloven. Sommigen zeggen dat de wereld naar de kloten gaat, anderen
vinden hen doemdenkers.
Wie er ook gelijk heeft, in onze onophoudelijke vooruitgang, hebben we de wereld waarin we
leven voorgoed veranderd. Zijn onze acties onomkeerbaar of kunnen we ze nog ongedaan
maken?
Deze voorstelling toont een visuele metafoor voor dit cruciale moment in onze toekomstige
geschiedenis. Het volgt de mensheid op weg naar zijn ondergang of redding.
De performance bevat een live uitvoering William Basinski’s ‘Disintegration Loops’. Gebracht
door Spectra Ensemble, in samenwerking met de componist.
Ontroerend Goed in coproductie met Spectra, Kunstencentrum Vooruit Gent, Theatre Royal
Plymouth, Adelaide Festival & Richard Jordan Productions Ltd.
Regie: Alexander Devriendt
Cast: Angelo Tijssens, Charlotte De Bruyne, Jonas Vermeulen, Karolien De Bleser, Maria
Dafneros, Vincent Dunoyer
Dramaturgie: Jan Martens
Scenografie: Philip Aguirre
Licht, video & geluid: Jeroen Wuyts & Babette Poncelet