Jeroen Wuyts Theatertechniek JWTT
Recente projecten
The Ministry of Operatic Affairs
Don Giovanni
Voor alle duidelijkheid, deze nieuwe Don Giovanni is géén concertante uitvoering. De productie speelt dan wel in concertzalen, toch wordt ze volledig geënsceneerd. Een kleine, gedreven ploeg theatermakers & musici, met een groot hart voor opera, werkt sinds een jaar aan een nieuwe dramaturgie voor Mozart's Don Giovanni. Deze opera is door de eeuwen heen al enkele duizenden keren (!) vormgegeven. Dit zou tot nederigheid moeten dwingen, maar doet het niet. Wars van alles wat over de mythische verleider (held, macho, rebel, verkrachter, filosoof, veelvraat...) en zijn zeven antagonisten is geschreven, boetseert regisseur Korneel Hamers aan universele personages en stippelt hij een intrigerend parcours voor ze uit. Gelukkig hebben Mozart en zijn librettist Da Ponte daar heel behoorlijk materiaal voor achtergelaten: Muzikaal zinderend, textueel boeiend en ongezien goed geplaatst. Dramaturgisch soms een hoopje. Maar daar wordt aan gewerkt.  "Mozart's Don Giovanni is als een schaduwspel waar ombre en sombra nog nauwlijks van elkaar te scheiden zijn. Intriges, halve waarheden en flagrante leugens; alles is gepermiteerd in deze maskerade. Een eindeloos carnaval, dat in het geval van Don Giovanni een leven lang lijkt te duren..."  The Ministry en Le Concert d'Anvers, olv Bart Van Reyn, gaat met deze Don Giovanni op zoek naar opera in een zeer pure vorm: met aandacht voor muzikale kwaliteit, met zangers die zichzelf kunnen zijn. De grens tussen acteur en personage vervaagt. Ook de coulissen zijn verdwenen, niemand kan zich nog langer verstoppen: 80 mannen en vrouwen bouwen openlijk mee aan de imposante machine die opera kan zijn. De transparante scénografie is groots en intiem tegelijk - vormgeving als een projectievlak voor de verbeelding van het publiek.  Met haar eerste productie, Don Giovanni, opent The Minsitry of Operatic Affairs de deur naar een nieuwe manier van opera maken.
Solisten: Werner van Mechelen, Norman Patzke, Yves Saelens, Liesbeth Devos, Lisette Bolle, Matthew Zadow, Britt Truyts. Muzikale leiding: Bart van Reyn Concept en regie: Korneel Hamers Scénografie en kostuums: Julia Weisbrich Artistiek team: Julia Rommel, David van Mieghem, Noemi Schlosser Techniek: Jeroen Wuyts Orkest: Le Concert d”Anvers Koor: Octopus Kamerkoor Coproductie: Octopus vzw. Met steun van de Vlaamse Gemeenschaps-commissie.
Don Giovanni Home Nu op tour Recente projecten Upcoming Archief Agenda Contact
NTGent
Een anekdote uit haar eigen leven leverde Yasmina Reza (1 mei 1959, Parijs) voldoende stof op om deze ‘grappige tragedie’ te schrijven. Twee echtparen komen samen om een volwassen oplossing te zoeken voor een incident, een vechtpartijtje dat tussen hun zonen van elf heeft plaats gevonden: de zoon van het ene koppel heeft met een stok een paar tanden uit de mond geslagen bij de zoon van het andere echtpaar. Geen probleem toch voor fatsoenlijke, moderne mensen om dat op een beschaafde manier op te lossen? Maar het haantjesgedrag van de twee jongens Bruno en Ferdinand trekt ongenadig een sluis open van verwijten en beschuldigingen tussen de zogezegd geciviliseerde volwassenen en algauw gaat het over veel meer dan de ruzie tussen beide zoontjes. De strijd tussen de schoolvriendjes breidt zich stapvoets uit naar een clash tussen de volwassenen. Na haar internationale doorbraak met Art (1994) toonde Yasmina Reza met Le dieu du carnage (2006) opnieuw aan hoe filterdun het vliesje is dat ‘beschaving’ heet. In een regie van Jürgen Gosch ging God van de slachting op 4 december 2006 in Zürich in première; in 2008 regisseerde Reza zelf de Franse première. Roman Polanski’s meest recente film ‘Carnage’ met o.a. Jodie Foster en Kate Winslet in de vrouwelijke hoofdrollen, is een verfilming van dit toneelstuk. Nu zet Jan Eelen er zijn tanden in en maakt zijn theaterdebuut met een uitgelezen cast: Els Dottermans en Frank Focketyn nemen het op tegen het duo An Miller – Oscar Van Rompay in een partijtje verbaal sumoworstelen!
---Technische Fiche--- ensemble: NTGent acteurs: Els Dottermans • Frank Focketyn • An Miller • Oscar Van Rompay Tekst Yasmina Reza Regie Jan Eelen Dramaturgie Gommer Van Rousselt Lichtontwerp Mark Van Denesse Decorontwerp Luc Goedertier Kostuums Silke Goessens Productie NTGent Supervisie kostuumontwerp An De Mol Vertaler Laurens Spoor Assistent regie Katrien Seeuws Tourtechniek: Ferre Caron, Jeroen Wuyts
Recente projecten
God van de Slachting
NTGent
Verboden liefdes zijn van alle eeuwen. Maar een van de meest complexe en meest problematische, is zonder twijfel die tussen een volwassene en een jonge puber. Niet te verwarren met pedofilie, waarbij het expliciet om kinderen gaat, is deze vorm van seksuele aantrekkingskracht — ‘efebofilie’genaamd — gebaseerd op de seksuele fascinatie voor jongens en meisjes tussen 10 en 14 jaar. Prille tieners dus, in het scharniermoment tussen kindertijd en volwassenheid. Sinds de beroemde roman uit 1955 van Vladimir Nabokov is ‘Lolita’ als type kindvrouwtje intussen zelfs een archetype geworden. Voor deze creatie schrijft Bernard Dewulf, auteur en dramaturg bij NTGent, twee monologen die onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Els Dottermans speelt een vrouw die terugkijkt op haar verboden relatie als jong meisje met een oudere meneer. Frank Focketyn speelt een man die terugkijkt op een even ongrijpbare als schuldige als paradijselijke tijd.
Een lolita
The Ministry of Operatic Affairs
Don Giovanni
Voor alle duidelijkheid, deze nieuwe Don Giovanni is géén concertante uitvoering. De productie speelt dan wel in concertzalen, toch wordt ze volledig geënsceneerd. Een kleine, gedreven ploeg theatermakers & musici, met een groot hart voor opera, werkt sinds een jaar aan een nieuwe dramaturgie voor Mozart's Don Giovanni. Deze opera is door de eeuwen heen al enkele duizenden keren (!) vormgegeven. Dit zou tot nederigheid moeten dwingen, maar doet het niet. Wars van alles wat over de mythische verleider (held, macho, rebel, verkrachter, filosoof, veelvraat...) en zijn zeven antagonisten is geschreven, boetseert regisseur Korneel Hamers aan universele personages en stippelt hij een intrigerend parcours voor ze uit. Gelukkig hebben Mozart en zijn librettist Da Ponte daar heel behoorlijk materiaal voor achtergelaten: Muzikaal zinderend, textueel boeiend en ongezien goed geplaatst. Dramaturgisch soms een hoopje. Maar daar wordt aan gewerkt.  "Mozart's Don Giovanni is als een schaduwspel waar ombre en sombra nog nauwlijks van elkaar te scheiden zijn. Intriges, halve waarheden en flagrante leugens; alles is gepermiteerd in deze maskerade. Een eindeloos carnaval, dat in het geval van Don Giovanni een leven lang lijkt te duren..."  The Ministry en Le Concert d'Anvers, olv Bart Van Reyn, gaat met deze Don Giovanni op zoek naar opera in een zeer pure vorm: met aandacht voor muzikale kwaliteit, met zangers die zichzelf kunnen zijn. De grens tussen acteur en personage vervaagt. Ook de coulissen zijn verdwenen, niemand kan zich nog langer verstoppen: 80 mannen en vrouwen bouwen openlijk mee aan de imposante machine die opera kan zijn. De transparante scénografie is groots en intiem tegelijk - vormgeving als een projectievlak voor de verbeelding van het publiek.  Met haar eerste productie, Don Giovanni, opent The Minsitry of Operatic Affairs de deur naar een nieuwe manier van opera maken.
Solisten: Werner van Mechelen, Norman Patzke, Yves Saelens, Liesbeth Devos, Lisette Bolle, Matthew Zadow, Britt Truyts. Muzikale leiding: Bart van Reyn Concept en regie: Korneel Hamers Scénografie en kostuums: Julia Weisbrich Artistiek team: Julia Rommel, David van Mieghem, Noemi Schlosser Techniek: Jeroen Wuyts Orkest: Le Concert d”Anvers Koor: Octopus Kamerkoor Coproductie: Octopus vzw. Met steun van de Vlaamse Gemeenschaps- commissie.
Don Giovanni
Tekst: Bernard Dewulf Regie: Julie Van den Berghe Dramaturgie: Steven Heene Kostuumontwerp: Annelies Bruneel Beeld: André Joosten Productie NTGent tourtechniek: Bram De Cock; Marijn Vlaeminck vanaf maart 2013: Jeroen Wuyts, ...
JWTT -  Jeroen Wuyts Theatertechniek Menu Menu